Geplaatst op 29 november 2019 12:20

Dulon College koploper met 'Gepersonaliseerd leren'

Dulon College in Ede is met het initiatief ‘gepersonaliseerd leren’, koploper geworden van het Actieleernetwerk. Studenten van de opleiding Maatschappelijke Zorg (MZ) van het Dulon College worden op een vernieuwende manier klaargestoomd voor hun loopbaan in Zorg en Welzijn: ze krijgen een opleidingstraject op maat.  Het Koplopernetwerk is een lerend netwerk waar zorg, welzijn, onderwijs, overheid  en andere partners bij elkaar komen om samen te werken aan het verder ontwikkelen van innovatieve ideeën. De initiatieven bieden inspiratie en tonen vernieuwende voorbeelden van initiatieven die de personeelstekorten in zorg en welzijn aanpakken. Lees hieronder alles over dit initiatief.

Gepersonaliseerd leren
Met het Koploperinitiatief ‘Gepersonaliseerd leren’ geeft het team MZ van het Dulon College, onderdeel van ROCA12, vorm aan haar innovatieve visie op onderwijs. Het team MZ ziet leren als een actieve bezigheid waarbij studenten kennis en vaardigheden verwerven in hun directe omgeving. Dat betekent dat de student leert door op eigen ervaringen te reflecteren, deze te bespreken en op basis daarvan zijn gedrag aan te passen. De focus ligt op: vakbekwaamheid, samenwerking, creatief denken, het hebben van een kritische blik, goed communiceren en verantwoordelijkheid dragen voor de fysieke en sociale omgeving. De studenten starten de opleiding met het invullen van een startportfolio, waarin ook eerder verworven kennis en vaardigheden aan bod komen en erkenning krijgen. Na beoordeling door een assessor, krijgt de student een opleidingsplan op maat.  Bekijk hier de video: video gepersonaliseerd leren

Wat levert het op?
Tijdens de gepersonaliseerde studie zijn studenten direct bezig met de transfer van leren naar werken en andersom. Ze krijgen regelmatig feedback van zowel medewerkers als medestudenten en deskundigen. Zo kunnen ze meteen reflecteren op het eigen handelen. Leren is bij de opleiding MZ van Dulon een proces geworden van persoonlijke ontwikkeling op de juiste plek, met de juiste mensen. Studenten voelen zich uitgedaagd door de aangeboden beroepsopdrachten die direct aan de praktijk van hun dagelijkse werk zijn te koppelen. Flexibel, gepersonaliseerd onderwijs past bij de huidige vraag en verwachtingen van studenten, die soms jong zijn maar al veel levenservaring hebben en zittende medewerkers die een zorgopleiding willen volgen. 

Wat kunnen andere organisaties leren van dit voorbeeld?
Het Dulon College is veel in overleg om de student te faciliteren en inhoudelijk uit te dagen met betrekking tot opdrachten en kennisdeling. Vier keer per studiejaar is er een praktijkopleidersbijeenkomst waarin deelnemers elkaar informeren over ontwikkelingen in het werk, samenwerking, inhoud van en aansluiting bij de branche-ontwikkelingen en de ontwikkelingen in het onderwijs. Zo blijven ook de praktijkopleiders in ontwikkeling en aangesloten bij de actualiteit.  

Waarom is dit een goed voorbeeld?
Studenten van de opleiding Maatschappelijke Zorg (MZ) beginnen hun studie  met een persoonlijk startportfolio wat de basis vormt voor een opleidingstraject op maat  Eerder verworven kennis en vaardigheden krijgen erkenning en worden meegenomen in het persoonlijk opleidingsplan. De beroepsopdrachten zijn direct aan de praktijk gekoppeld en er vindt voortdurend reflectie plaats op houding en gedrag. De studenten leren te anticiperen op een concrete arbeids- of maatschappelijke situatie en kunnen zo hun persoonlijke leervraag en- behoefte blijven aanpassen aan toekomstige veranderingen. Dit draagt bij aan behoud van medewerkers voor zorg en welzijn en aan een leven lang ontwikkelen.

Bron: www.actieleernetwerk.nl